Parcul auto national imbatraneste. Programul Rabla nu face fata.

Parcul auto national imbatraneste. Programul Rabla nu face fata.
auto shIn ultima perioada tot mai multe companii din Romania si-au reinnoit flota de autoturisme. Acest aspect a contribuit la cresterea pietei auto, insa exporturile de masini fabricate in Romania este in scadere. La fel si productia. Tot mai putine masini noi ajung sa ruleze pe strazile din Romania in ultima perioada. Astfel, chiar daca exista programe de stimulare a reinnoirii parcului auto national, precum Programul Rabla, situatia pare sa ajunga din nou asa cum a fost inainte de aceasta initiativa a Guvernului. Masinile s-au invechit, programul Rabla trebuie adaptat conditiilor economice din prezent. S-a ajuns ca la fiecare masina noua inmatriculata in Romania, sa se importe 30 de masini second-hand. Numarul autoturismelor la mana a doua importate este insa in crestere, tot mai multi oameni ajungand sa cumpere un astfel de vehicul din lipsa banilor. Daca programele guvernamentale de innoire a parcului auto national ar fi adaptate conditiilor sociale si economice, cifrele s-ar schimba. Varsta medie a autoturismelor din parcul auto national a fost in crestere in toti acesti ani, ajungand de la 11 la peste 13 ani, in ciuda programului Rabla care era menit sa rezolve oarecum acest aspect. Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile crede ca statul roman ar trebui sa limiteze importurile de masini vechi si foarte vechi. In acest scop s-a instituit insa taxa de mediu (de poluare, sau de inmatriculare, cum se mai numeste ea), prin care statul incerca sa limiteze importurile de masini cu motoare vechi si poluante. Cum insa nevoile reale ale locuitorilor nu sunt "prinse" in programele si legile din Romania, s-a ajuns ca majoritatea automobilelor importate sa fie vechi, in ciuda taxei pe care trebuie sa o plateasca. De ce? Insuficienta fondurilor pentru achizitia unei masini noi determina orice familie sa faca o astfel de alegere la mana a doua. Vanzarile de autoturisme noi s-au inregistrat in special la persoanele juridice, care au profitat din plin de Programul Rabla si si-au innoit flota auto. Daca este sa privim doar aceasta latura, putem spune ca Programul Rabla a fost eficient. Insa de beneficiile acestui program ar trebui sa se bucure si locuitorii tarii, persoane fizice. Programul guvernamental ar trebui modificat astfel incat sa devina accesibil tuturor si sa atraga mai multa lume. Cu totii ne dorim sa avem masini noi, insa trebuie sa ni le permitem. Sa speram ca versiunile viitoare ale programelor guvernamentale de tip Rabla vor fi imbunatatite, iar lucrurile se vor schimba.